In Blog

Antyoksydanty – dlaczego są tak ważne dla naszego zdrowia?

Antyoksydanty – to jedno z najczęściej wypowiadanych słów w temacie odżywiania i zdrowia. Opinia publiczna głosi, że mają one zbawienne działanie na zdrowie, pomagają hamować rozwój nowotworów i są wręcz nieodłącznym elementem diety. Ale w zasadzie czym są antyoksydanty? Co nam dają? W jakich produktach można je znaleźć?

Czym są antyoksydanty?

Antyoksydanty, inaczej nazywane przeciwutleniaczami, to substancje , których zadaniem jest negowanie działania wolnych rodników. Te, nazywane inaczej utleniaczami lub oksydantami, są cząsteczkami, które zawierają jeden wolny, niesparowany elektron. Występując w organizmie człowieka, dążą do równowagi i “kradną” elektron innym cząsteczkom. Prowadzi to do zmian w organizmie – uszkodzenia tkanek czy nawet mutacji DNA, które w późniejszym czasie mogą objawiać się np. zachorowaniem na raka czy przyspieszeniem starzenia. Same oksydanty występują w organizmie człowieka naturalnie – są jednym ze skutków ubocznych oddychania – jednak ich nadmiar jest bardzo niebezpieczny, a przyjmowanie ich, niezwykle łatwe. Oksydanty występują m.in, w dymie papierosowym, tłuszczach zwierzęcych, mogą też powstawać w sytuacjach silnego stresu.

Antyoksydanty – gdzie je znaleźć?

Najsilniejszymi i najbardziej znanymi antyoksydantami są witaminy A, C, E, cynk, luteina czy likopen. Naturalnie występują one w warzywach, owocach i ziołach, a przyjmowanie ich jest zalecane profilaktycznie, w ramach ochrony i walki z chorobami nowotworowymi. Do najczęściej spotykanych produktów, które zapewnią Ci dużą ilość antyoksydantów należą przede wszystkim:

  • jabłka
  • gruszki
  • żurawina
  • jagody
  • orzechy (zarówno włoskie, laskowe, jak i np. migdały)
  • rośliny strączkowe
  • czosnek
  • cebula
  • bazylia
  • curry

Oczywiście produktów, które zawierają przeciwutleniacze jest znacznie więcej. Są też one niezwykle łatwo dostępne, dlatego robiąc zakupy, warto wziąć je pod uwagę i wpisać zawczasu na listę.

Ciekawym antyoksydantem jest astaksantyna. Nie jest tak powszechna w produktach wcześniej wymienionych, jednak wykazuje najsilniejsze działanie przeciwutleniające. Jak można zacząć ją przyjmować? Do swojej diety dopisz krewetki, glony i mięso raka czy pstrąga. Ich czerwone zabarwienie to zasługa właśnie astaksantyny! A jeśli nie gustujesz w owocach morza, zawsze pozostają Ci produkowane na szeroką skalę suplementy diety zawierające ten składnik.

Z antyoksydantami za pan brat!

Teraz, gdy już wiesz jakie niebezpieczeństwo wiąże się z występowaniem wolnych rodników w organizmie, może chętniej sięgniesz po zachwalane wszędzie antyoksydanty. Pamiętaj jednak, że wszystko ma swój limit i nadmierne przyjmowanie przeciwutleniaczy również może mieć negatywny wpływ na organizm. Suplementy stosuj z głową, a na pewno długi czas będziesz cieszyć się “końskim” zdrowiem!