In Blog

Czym są i jak na nas działają kwasy Omega-3?

Ile razy w reklamach suplementów czy nawet produktów rybnych usłyszałeś pojęcie “omega 3”? Zewsząd dobiegają nas informacje, że ten kwas tłuszczowy ma zbawienne działanie dla organizmu. Czym tak naprawdę są kwasy omega-3 i czy faktycznie ich niedobór szkodzi?

Czym jest omega-3?

Kwasy tłuszczowe omega-3 to grupa wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które, faktycznie, są potrzebne do poprawnego funkcjonowania organizmu. Często nazywane niezbędnymi, ponieważ ssaki nie syntezują ich naturalnie w organizmie – ten potrzebny składnik musi znaleźć się w diecie. Najczęściej wymienia się trzy rodzaje kwasów omega-3:

  • niezbędny kwas α-linolenowy (ALA)
  • długołańcuchowe kwasy np. eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA)

ALA dostarczać można jedynie w diecie, w organizmie syntezować się może w EPA I DHA, jednak jest to synteza wysoce nieefektywna, dlatego generalnie zaleca się dostarczanie w diecie wszystkich kwasów omega-3.

Skąd w Polsce bum na omega-3?

Kwasy tłuszczowe omega-3 muszą być przyjmowane świadomie w diecie. Niestety, ich realnym i przystępnym źródłem są jedynie ryby, oleje, algi, glony morskie – nie są to specjały wybierane przez Polaków. Według danych, nasze roczne spożycie ryb wynosi zaledwie ok. 12 kg rocznie. To 4 razy mniej niż np. w Portugalii, która też przecież jest państwem nadmorskim! Polacy zdecydowanie preferują natomiast potrawy roślinne czy oleje, w których występują kwasy omega-6. Te również są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, jednak w naszej rodzimej diecie występują w dużo większych ilościach, przez co blokują pozytywne działanie kwasów omega-3.

Co Ci da omega-3?

Kwasy omega-3 grają ważną rolę w wielu procesach mózgowych na wszystkich etapach życia. U osób z niską zawartością omega-3 we krwi obserwuje się problemy z pamięcią i koncentracją. Wszystko dlatego, że omega-3 wykazują działanie neuroprotekcyjne – czyli chronią neurony przed degradacją. Niska ilość omega-3 może grozić nawet przedwczesnym rozwojem alzheimera. Trzeba jednak wziąć poprawkę na kampanie i reklamy. U osób zdrowych, suplementacja omega-3 nie przyniesie raczej żadnych efektów – nie poprawi nagle pamięci i nie podbije IQ o 100 punktów. Niemniej jednak jego brak w diecie może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Kwasy tłuszczowe omega-3 są też kluczowe w prawidłowym funkcjonowaniu oczu. Kwas DHA jest budulcem wielu błon komórkowych w naszym narządzie wzroku, a jego niedobór prowadzić może do występowania np. Zwyrodnienia plamki żółtej, które w konsekwencji może zakończyć się nawet ślepotą.
Omega-3 wykazują też działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. Ich odpowiednie spożywanie jest doskonałym czynnikiem profilaktycznym, który uchroni nas przed przewlekłymi chorobami zapalnymi. Co więcej, Omega-3 koi nie tylko ciało, ale również umysł. Badania wykazują, że osoby, u których zaobserwowano niższy poziom tych kwasów tłuszczowych, mają tendencję do popadania w stany depresyjne, a sama suplementacja jest zalecana podczas walki z tą chorobą.

Omega-3 a nowotwory

Swego czasu głośno zrobiło się o badaniach, które wykazywały rzekomą zależność między przyjmowaniem kwasów omega-3 a występowaniem raka prostaty. Taka korelacja nie musi oznaczać jednak związku przyczynowo skutkowego. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę przeciwzapalne działanie omega-3 i pozytywny wpływ kwasu na zapobieganie nowotworom skóry, możemy założyć, że nie ma raczej powodów do paniki.

Spożywanie i suplementacja

Przy odpowiedniej diecie, omega-3 nie trzeba suplementować. Wystarczy jeść rybę 2-3 razy w tygodniu i nasz organizm powinien otrzymać odpowiednią ilość tego składnika. Jeśli nie jesteś jednak fanem owoców morza i jezior – zaopatrz się w odpowiednie suplementy z apteki.