Nie ma to jak kefir – czyli dlaczego jest tak dobry dla zdrowia?

Nie ma to jak kefir – czyli dlaczego jest tak dobry dla zdrowia?

Kefir, czyli napój na bazie mleka (najczęściej krowiego), który zna każdy z nas. Oczywiście ze względu na swój charakterystyczny smak ma tyle samo zwolenników, co i przeciwników. Warto jednak przekonywać tych drugich do przełamania się, bowiem kefir to nie tylko napój, który nas orzeźwi, ale również da dużo zdrowia!

Jak powstaje kefir?

Jak już wspomnieliśmy na samym początku, główną bazą kefiru jest mleko. Zazwyczaj jest to mleko krowie, ale równie dobrze można wykorzystać do jego produkcji każde inne – ba, sprawdzi się nawet napój roślinny. Żeby jednak nie przeceniać tak samego mleka to trzeba od razu dodać, że do produkcji niezbędne są również tzw. grzybki kefirowe. Są one złożone z tłuszczu, mukopolisacharydy, białka, witaminy z grupy B, witaminy K, wapnia, fosforu, magnezu, a także bakterii Lactobacillus kefiranofaciens i L. kefiri, drożdży i grzybów. Oczywiście po przeczytaniu słów „drożdże i grzyby” wielu z Was postawiło zapewne oczy. Od razu uspokajamy, ponieważ są to same dobre składniki. Taki mix dodajemy do mleka w proporcji 1:30 lub 1:50 (w zależności od receptury) i odstawiamy na około 24 godziny w temperaturze od 8 do 25 stopni Celsjusza. Następnie odseparowujemy ziarna kefirowe od sfermentowanego mleka i chłodzimy je w lodówce jeszcze przez jakiś czas. Ma to na celu dojrzewanie kefiru. W tym czasie rośnie zawartość dwutlenku węgla, etanolu i witaminy B, a spada stężenie laktozy, co bardzo ucieszy osoby na nią uczulone.

Kefir dla nietolerujących laktozę?

Jak wspomnieliśmy w ostatnim zdaniu, kefir ma znacznie obniżoną zawartość tego dwucukru. Czy to jednak oznacza, że osoby nietolerujące laktozę mogą spokojnie pić kefir? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ale w zdecydowanej większości przypadków jest to idealny substytut innych przetworów mlecznych, jak i samego mleka. Wszystko za sprawą obecności w ziarnach kefirowych enzymu beta-galaktozydazy. Ponadto kefir ma to do siebie, że opóźnia opróżnianie żołądka, co pomaga w trawieniu laktozy.

Kefir idealny dla cukrzyków

Kefir jest idealnym probiotykiem dla osób cierpiących na cukrzycę. Działa korzystnie na mikrobiom jelitowy i przyczynia się do poprawy stanu zdrowia pod względem glikemii. Redukuje liczebność gram-ujemnych bakterii, które „oblepiają” nasze jelita oraz wydzielania się LPS, czyli lipopolisacharydu. Co za tym idzie zmniejsza się przepuszczalność jelit, wyhamowują procesy zapalne oraz poprawia się funkcja receptorów insuliny. Jak wykazały badania, osoby który przez dwa miesiące spożywały dziennie przynajmniej 600 ml kefiru, miały obniżony poziom glikemii i hemoglobiny glikowanej.

Działania antyoksydacyjne, przeciwzapalne i antynowotworowe!

O ile o działaniu przeciwzapalnym już nieco pisaliśmy, o tyle o działaniach antyoksydacyjnych i antynowotworowych nie, a kefir takowe ma! Tu główną role grają bioaktywne peptydy. Regulują one bowiem reakcję immunologiczną, hamują sekrecję cytokin prozapalnych, a także chronią nasz organizm przed wnikaniem do jelit antygenów pochodzących z często niezdrowej żywności. Ponadto, związki zawarte w kefirze potrafią hamować proliferację i przyspieszać apoptozę komórek nowotworowych, czyli w prostszym języku po prostu je uśmiercać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się do Newsletter

Bądź na bieżąco!

Otrzymuj powiadomienia o nowych promocjach i asortymencie.