In Blog

Potęga zupy – na czym polega?

Jeszcze paręnaście lat temu zupy były jednymi z najczęściej spotykanych potraw, zarówno w polskich domach, jak i lokalach. Wpływ kultury zachodu rozpowszechnił jednak jedzenie szybkie i łatwe do przyrządzenia, ale niestety – na pewno nie pełnowartościowe. W daniach popularnych zarówno w domach, jak i restauracjach oraz barach królują węglowodany i tłuszcze. Popularność burgerów, kanapek i pizzy oraz niezwykła łatwość ich przyrządzania sprawia, że częściej decydujemy się właśnie na taki szybki posiłek, rezygnując z pożywnej i ciepłej zupy. Choć proces przygotowania takiej potrawy jest dłuższy, to zupy nie powinny opuszczać naszej diety. Nie bez powodu nasze babcie zarówno podczas przeziębienia, jak i złego samopoczucia karmią nas gorącym rosołem. Dlaczego zupy tak dobrze wpływają na stan naszego zdrowia i dlaczego nie powinniśmy z nich rezygnować?

O minerałach słów kilka

Minerały są niezbędne do właściwego funkcjonowania organizmu człowieka. Są składnikiem elektrolitów, które odpowiedzialne są za odpowiedni przepływ energii w ciele. Elektrolity i minerały można dostarczać na wiele sposobów, na przykład w wodzie mineralnej, jednak to właśnie zupy zaopatrują nasz organizm najlepiej w te składniki. Dlaczego tak jest? Otóż nie każdy spożyty minerał zostanie zaabsorbowany. Jony zawarte w wodzie są pochodzenia skalnego – tylko kilka procent z nich jest poprawnie absorbowanych, natomiast duża część odkłada się w nerkach, tworząc ryzyko chorób. Zupy natomiast pełne są jonów organicznych. Jaka jest różnica? Otóż zupy są pełne składników roślinnych, a to właśnie one są swoistym “konwerterem” substancji nieorganicznych. To rośliny pobierają wodę, dwutlenek węgla i sole mineralne z ziemi i wbudowują je w składniki organiczne, przez co jony stają się dużo lepiej przyswajalne. Poza tym zupa zawiera wszystko, co nam potrzebne – składa się ze świeżych warzyw, mięsa, kości, przypraw i dodatkowo – makaronu, ryżu lub ziemniaków. Mamy tu więc zarówno tłuszcze, węglowodany, białka, minerały, jak i witaminy – wszystko nie tylko łatwo przyswajalne, ale również niekaloryczne.

Jaka powinna być zupa

Jak wiadomo – zupa zupie nierówna. Domowe dania, których temat tu podejmujemy, różnią się znacząco od zupek chińskich, mlecznych i mrożonych – te nie zawierają nawet części składników odżywczych, które możemy znaleźć np. w rosole. Z kolei ten pojawiający się często na polskich stołach i uważany przez nasze babcie za lekarstwo na całe zło wywar jest pełen tego, co powinna zawierać podręcznikowa zupa. Z czego wynikają jego zdrowotne właściwości? Otóż rosół zawiera duże ilości łatwo przyswajalnych dzięki tłuszczowi zwierzęcemu minerałów i witamin, a także białko. Przygotowując pożywną domową zupę, powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • Wodę – najlepiej osmotyczną, czyli oczyszczoną z soli mineralnych, która będzie dobrze absorbowała zawarte w innych składnikach potrawy minerały i elementy,
  • Warzywa – najlepiej świeże, ponieważ mrożonki razem z wodą tracą składniki odżywcze,
  • Przyprawy rozgrzewające – na przykład pieprz, imbir czy kurkumę,
  • Mięso i kości dobrej jakości.

Zupa może być świetną i sycącą potrawą, także dietetyczną. Ciepły wywar pobudza do działania układ trawienny i przyspiesza metabolizm, a sama zupa (np. barszcz czerwony) w 300 mililitrach substancji zawiera zaledwie ok. 100 kcal. Jeśli decydujesz się jednak na danie dietetyczne, zrezygnuj z dodawania wysokokalorycznych makaronów czy ziemniaków.