In Blog

Moda na pilates – czy to trening idealny?

Pilates to nowoczesna i popularna forma ćwiczeń, skuteczna zarówno jako narzędzie treningu, jak i sposób na pozbycie się wielu dolegliwości. System został opracowany na początku XX w przez Josefa Humbertusa Pilatesa i łączy w sobie elementy jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. Ta forma treningu pomogła jego twórcy pozbyć się bólów kręgosłupa, a opracowując ją, Pilates dążył do wymyślenia pozytywnie działającej na zdrowie i harmonizującej formy ćwiczeń. Mimo doskonałego działania prozdrowotnego pilatesu istnieją przeciwwskazania do jego wykonywania. A czy Ty powinieneś spróbować pilatesu?

Zasady i zalety

Pilates skupia się na równomiernym rozwoju i harmonii. Są to ćwiczenia przede wszystkim wzmacniające – oddziałują na mięśnie głębokie, które na co dzień rzadko są stymulowane, a odgrywają one w ciele rolę fundamentalną – pomagają na przykład zachować odpowiednią posturę i odciążyć układ kostny. Pilates to idealna forma treningu dla kobiet, które nie chcą się nadmiernie rozbudować. Owszem, sylwetka poprawi się, jednak nie następuje tu przyrost mięśni tak gwałtowny, jak przy treningach siłowych. Co więcej, pilates nie jest gwałtowny ani przesadnie wyczerpujący – praktykować mogą go osoby nawet takie, które nie lubią się ruszać i nie uprawiają na co dzień sportu. Pilates może być świetnym wstępem do innych aktywności fizycznych – taka historia spotkała samego twórcę tej formy treningu, Josefa Humbertusa, który gdy pozbył się dokuczliwych dolegliwości pleców, zaczął m.in. jeździć na nartach. Sam pilates opiera się na kilku czynnikach, które otwierają drogę do innych aktywności i świadomości własnego ciała. Są to:

  • Oddech,
  • Koncentracja,
  • Wyśrodkowanie,
  • Kontrola,
  • Płynność,
  • Dokładność.

Pilates nie tylko uczy więc sportowej dyscypliny, ale tak jak joga, z której wiele czerpie, pozwala na relaks i wyciszenie umysłu. Do tego poprawia krążenie i znacząco usprawnia funkcjonowanie całego narządu ruchu.

Dla kogo pilates?

Pilates potrafi być wymagający, jednak poprawnie wykonywany nie niesie ryzyka urazów. Ćwiczenia nie są nadmiernie intensywne i mają odprężać i rozciągać, więc na zajęcia śmiało mogą się zgłaszać nawet osoby starsze, czy takie z dużą nadwagą. Należy jednak mieć na uwadze to, że pilates to trening całego ciała i nie jest przesadnie zintensyfikowany. Może pomóc zrobić “rzeźbę”, ale nie jest to najlepsza forma walki z otyłością. Na treningi pilates powinny też uważać osoby po przebytych urazach manualnych. To lekarz powinien stwierdzić czy mogą uczestniczyć w zajęciach i jakie ćwiczenia będą dla nich odpowiednie. To samo tyczy się kobiet, szczególnie w pierwszym trymestrze ciąży. Jeśli kobieta chce pozostać aktywna, pilates może być dla niej odpowiednią formą treningu, jednak wymagana jest konsultacja ze specjalistą i stała kontrola stanu ciąży.

Jak często ćwiczyć?

Sam Joseph Pilates, twórca metody, mówił, że po 20 sesjach zobaczysz różnicę, a po 30 będziesz miał już inne ciało. Na zajęcia najlepiej uczęszczać 2-3 razy w tygodniu – być może nie obciążają nadmiernie ciała, jednak potrzebuje ono czasu do regeneracji – inaczej z wyników nici! Co więcej, pilates można przeplatać innymi aktywnościami – metoda jest popularnym uzupełnieniem treningu wielu profesjonalnych sportowców i tancerzy.