Skąd sportowcy mają czerpać energię?

Skąd sportowcy mają czerpać energię?

Żeby przeprowadzić dobry trening, będziesz potrzebował dużo energii – a tę dostarczysz sobie tylko wraz z odpowiednią dietą. Jedynie zbilansowane posiłki pełne wszystkich niezbędnych składników zagwarantują pełnię sił podczas treningu. Wystarczy niedobór któregokolwiek z nich, by znacząco odczuć różnicę w jakości treningu. Za mało węglowodanów? Nie myśl nawet o biciu rekordu! Niedobór magnezu? Lepiej znajdź sobie treningowego pomocnika do asekuracji, bo jeśli podczas przysiadu ze sztangą złapie Cię skurcz w łydce, to ciężko będzie się samemu wykaraskać. Co w takim razie powinno znaleźć się w diecie każdego sportowca, tak, by nigdy nie zabrakło mu werwy?

Węglowodany to podstawa

Węglowodany, czyli cukry to pierwsze i podstawowe źródło energii każdego człowieka. Nie trudno się więc domyślić, że sportowcy będą potrzebowali ich więcej. Węglowodany dzielimy na dwa zasadnicze rodzaje:

  • Węglowodany proste, takie jak glukoza czy fruktoza występujące głównie w owocach. 
  • Węglowodany złożone – czyli dwucukry, składające się z dwóch różnych cząsteczek cukru i wielocukry, które mogą ich zawierać nawet kilkadziesiąt!

Warto zwrócić uwagę, kiedy i jakie rodzaje węglowodanów przyjmujemy. Przede wszystkim, przed snem powinniśmy powstrzymać się od jedzenia pieczywa czy owoców, ponieważ nierozłożone i niewykorzystane w procesach energetycznych cukry zostaną przez organizm przerobione na rezerwę energetyczną – czyli po prostu tkankę tłuszczową – a tego chcą uniknąć zarówno osoby, które się odchudzają, jak i te nabierają masy mięśniowej. Na spożywanie produktów bogatych w węglowodany możemy sobie natomiast pozwolić rano, ok. 3 godziny przed treningiem oraz tuż po nim, gdy nasz metabolizm jest odpowiednio “podkręcony”, a organizm potrzebuje energii.

Do najzdrowszych i polecanych jako dodatek do diety produktów bogatych w cukry możemy zaliczyć na pewno ziemniaki, ryż i kasze, a także inne produkty zbożowe, na przykład pieczywo (tu postaw zdecydowanie na wyroby pełnoziarniste). Świetnym źródłem cukrów prostych są także owoce, na przykład uwielbiane przez kulturystów banany. 

Kofeina

Czasem, kiedy idziemy na trening po pracy, może nam brakować energii, nawet wtedy, gdy zagwarantujemy sobie odpowiednią ilość węglowodanów. Wtedy uratować nas może kawa lub specjalny shot przedtreningowy zawierający spore ilości kofeiny. Ta najpopularniejsza na świecie substancja stymulująca znosi zmęczenie, poprawia koncentrację i funkcje poznawcze organizmu. W odpowiednich ilościach poprawia nawet pamięć i działa bardzo pozytywnie na organizm, jednak jeśli przesadzisz (czyli przyjmiesz końską dawkę ponad 400 mg kofeiny), czeka cię ból głowy, zdenerwowanie i wkrótce – uczucie nadmiernego zmęczenia, dlatego pamiętaj, żeby z takich substancji, jak kofeina korzystać odpowiedzialnie. Zwróć również uwagę na źródło kofeiny w produkcie. Naturalną kofeinę (zależnie od pochodzenia nazywana również guaraniną, mateiną lub teiną) znajdziesz teraz również w wielu popularnych napojach na bazie np. yerba mate.

Witaminy i minerały

Witaminy i minerały w organizmie pełnią kluczowe funkcje. Wiele z nich jest kompletnie egzogenna, to znaczy, że organizm nie będzie mógł ich wytworzyć sam. Niedobory witamin i minerałów grożą przede wszystkim osłabieniem pewnych funkcji organizmu (do najczęstszych objawów należą skurcze czy osłabienie kości). Jeśli trenujesz dużo i często niedobory te mogą być zwiększone – zwłaszcza jeśli chodzi o elektrolity, czyli cząsteczki odpowiedzialne za wchłanianie się wody. Wtedy powinieneś pamiętać, by na trening zabrać ze sobą napój izotoniczny.

Energia jest wszędzie

Musisz tylko wiedzieć, jak szukać jej odpowiednich źródeł. W różnych sklepach znajdziesz przeróżne produkty, ale pamiętaj, by zawsze wybierać te mniej przetworzone. Omijaj szerokim łukiem puste kalorie, a skup się na dobieraniu do diety pełnowartościowych białek, zdrowych tłuszczów i odpowiednim rozplanowaniu jadłospisu. Lepszą przekąską od chipsów są orzechy włoskie (albo nawet kabanosy), a napoje z yerbą i guaraną nie przyprawią Cię o cukrzycę – w przeciwieństwie do energetyków!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się do Newsletter

Bądź na bieżąco!

Otrzymuj powiadomienia o nowych promocjach i asortymencie.